Saturday October 23rd 2021
SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? »
För ett ögonblick gladdes jag över en postad inbjudan tills jag insÄg att det var en inbjudan frÄn [...]


Kategorier

Vad Àr konst?

Denna frĂ„ga har omdebatterats och tagit allt större plats i vĂ„ra medier de senaste decennierna. Den stora allmĂ€nheten ”konstpubliken” har frĂ„gat, och det ”pĂ„lĂ€sta konstförnuftet” har svarat: ”Allt kan vara konst, beroende pĂ„ vem som pekar”, det vill sĂ€ga, definierar begreppet. Och dĂ€r stĂ„r frĂ„gan fortfarande, trotts allt som skrivits, debatterats och exponerats under dessa Ă„r. Det har rivits murar inom konsten för att vidga dess grĂ€nser, och det har byggts nya för att skydda ”det grĂ€nslösa”.

MÀnniskans rastlösa sökande efter ny kunskap och förÀndring fortsÀtter och kommer att fortsÀtta.

Under tiden har kunskap gĂ„tt förlorad – men Ă„terupptĂ€ckts. Ja, varför inte?

Konstbegreppet försvinner inte Ă€ven om till exempel oljefĂ€rgen skulle rĂ„ka göra det. Det Ă€r ju inte sĂ„ lĂ€nge sedan postmoderna konstfilosofer förklarade mĂ„leriet för en ”förbrukad konstart”. Men nu har mĂ„leriet Ă„tertagit sin forna plats i konsten och man kan tala om en renĂ€ssans. Men vi har ocksĂ„ ett nytt pĂ„bud, konsten skall ”chockera”, kunna tĂ€vla med den moderna medievĂ€rlden, vĂ€cka uppseende. DĂ€rför har en konstfackselev i Stockholm nyligen som ”examensarbete” brĂ€nt och förstört en rĂ€lsbussvagn. En annan avgĂ„ngselev har med fylld pensel rusat runt och mĂ„lat ett fĂ€rgband över en kakelvĂ€gg pĂ„ en offentlig plats. Dessa action-grejor, betecknas som ”examensarbeten” och ”avgĂ„ngsprover” inom den högre konstutbildningen.

VĂ„r kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth blev tvungen att uttala sig, att ha en Ă„sikt i saken. Konstens frihet och vad som betecknas som grov skadegörelse av allmĂ€n egendom befann sig pĂ„ kollisionskurs. Medierna var pĂ„ ”hugget”, kulturministern och andra personer inom kulturlivet figurerade i media. Med utgĂ„ngspunkt i doktrinen om konstens obegrĂ€nsade frihet, borde det intrĂ€ffade kunna utnĂ€mnas till konst, en happening, en gigantisk ”actiongrej”, eftersom sĂ„vĂ€l politikernas uttalanden, konstteoretikernas och aktörernas ”examensprov” fyller till alla delar begreppet ”fri konst”.

Alla – inklusive vĂ„r kulturminister – kan ses som delar i detta mĂ„ngfacetterade verk, integrerad i en ”peronrelaterad meningsproduktion” som konsttermen lyder.

I Malmö har det ocksĂ„ passerat ett konstintermezzo. Den 13 feb i Ă„r kunde Sydsvenskan med fĂ€rgbild och text redogöra för denna speciella konstincident. I var Johanssons bronsskulptur Skörden i Magistratsparken förestĂ€llande en naken kvinna som lyfter en sĂ€deskĂ€rva över sitt huvud hade klĂ€tts i klĂ€nning. Åtta andra nakna kvinnoskulpturer i staden hade ocksĂ„ beklĂ€tts.  Det hela skulle ses som en protest mot synen pĂ„ kvinnan som objekt i medierna och i ”gĂ„rdagens konst”, enligt vad en grupp som kallade sig Åsa-Hanna mejlat till Sydsvenskan. Det hela anser jag kan kallas ”en handling med konstnĂ€rlig innebörd”. NĂ€r det gĂ€ller Skörden kan man, utöver konstaspekten, tillĂ€gga en fysisk aspekt. Den som burit sĂ€deskĂ€rvar nĂ€ra kroppen minns klĂ„dan och svedan pĂ„ kvĂ€llen efter dagens arbete. SĂ„ för mig faller det sig naturligt att en skördekvinna bĂ€r klĂ€nning (pĂ„ min tid deltog inga nakna skönheter i skördearbetet). Även om Johanssons skulptur skall ses som symbolisk tycker jag ocksĂ„ att Åsa-Hanna i fallet Skörden visat inlevelse och dĂ€rmed blivit skulptörens medskapare, genom estetik och medkĂ€nsla.

Idag Ă€r begreppet konst pĂ„ vĂ€g ut i en spekulativ ”grĂ€nslöshet” med filosofiska ”förtecken” och ansprĂ„k.

SÄ, efter frÄgan: Vad Àr konst? FÄr vi Àven i fortsÀttningen sÀtta ett frÄgetecken.

Gerhard Nordström

PortrÀttet mÄlat av: Pernilla HÀgg Nordström