Saturday October 23rd 2021
SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? »
För ett ögonblick gladdes jag över en postad inbjudan tills jag insÄg att det var en inbjudan frÄn [...]


Kategorier

160 kvadratmeter vindsvĂ„ning – det nya folkhemmet

Text: Linnea Uddenmyr. Vi börjar med lite siffror: 160 Stockholmskvadratmeter, 2 etage, 2 takterrasser, 2 Ängbastur och 6 meter i tak. Hur mÄnga miljoner den hÀrligheten har kostat Àr en svindlande tanke. Jag har ingen kÀnsla för sÄ mÄnga siffror pÄ rad.

Detta lÀgenhetsobjekt utgjorde nyligen hemma hos-reportaget i en av Sveriges största dagstidningar. Det var inte i magasinet Residence, Interiors eller Elle interiör. Den reklammÀssiga artikeln publicerades i DN:s bostadsdel.

HĂ€r bjuds inte reporten pĂ„ hembakat utan pĂ„ ett glas Semillon (”Enligt den sydafrikanske gĂ„rdsherre som sĂ„lde honom flaskan ska den passa utmĂ€rk till asiatiskt.”). HĂ€r Ă€r en Ă„ngbastu för lite och inbyggda högtalare i duschen ett mĂ„ste.

Debatten blossade upp. FÄr det vara sÄ hÀr? Kan ett par i Stockholms innerstad fÄ leva i denna extraordinÀra lyx? NÀr bostadsmarknaden ser ut som den gör? Eller Àr det bara den svenska avundsjukan som upprör?

PÄ vÀgen tappades sjÀlva kÀrnfrÄgan bort. Den som gjorde att det vÀnde sig i magen innan man ens nÄtt sista stycket av reportaget.

Att det finns mÀnniskor med pengar Àr ingen hemlighet. Vissa vÀlförtjÀnta, andra inte. Att bostadssituationen i huvudstad ser ut som den gör Àr inte heller nÄgon hemlighet. Men att journalister, fotografer och redaktörer anlitade av Sveriges mest lÀsta tidning signalerar att 160 kvadratmeter vindsvÄning Àr Normen. DET Àr obehagligt.

För det Àr budskapet som ges. NÀr reportern lÄter paret berÀtta att nÀsta drömvÄning Àr pÄ 300 kvadratmeter. Eller nÀr fotografen plÄtar 30 000-kronorsvÀskor i hallen.

Med vÀldigt enkla medel kan man sÀga att en Billy-bokhylla inte Àr stil. Att en mÄnadsinkomst under 30 000 inte Àr okej.

Egentligen borde jag inte förvÄnas. Artikeln utgör essensen av en ny kultur. En kultur som stÀndigt matar oss med nya magasin, timmar av primetime-tv och hyllmeter med coffeetableböcker. Inredningshysterin har nÄtt sjukliga proportioner.

Svenskarna Ă€r besatta av sina hem – ”du Ă€r hur du bor”. Och alla antas ha rĂ„d.

Det Ă€r hösten 2010 och redan görs reklam för Henrik Schyffert och Fredrik Lindström kommande krogshow ”Ljust och FrĂ€scht.” Nu Ă€r hysterin sĂ„ uppenbar att man Ă€ven fĂ„r skĂ€mta om den.  VarsĂ„goda! Tack tack, det var schysst, Henrik Schyffert. Men gemene man stĂ„r med mössan i hand och har fortfarande inte kommit dit hĂ€n. Gemene man ser fortfarande upp till magasinens glansiga uppslag. Eller just det – dagstidningarnas beiga fulpapper.

I en vÀrld dÀr du vÀrderas efter ytan kan det vara svÄrt att bli lyckad.

Och har du ingen Josef Frank-fÄtölj sÄ kanske det Àr lika bra att kasta in (Lexington-)handduken direkt.