Wednesday September 22nd 2021
SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? »
För ett ögonblick gladdes jag över en postad inbjudan tills jag insÄg att det var en inbjudan frÄn [...]


Kategorier

PÅ ÄVENTYR MED TRANSPORTSTYRELSEN

Text:C-J Charpentier. MOTORCYKELN bröt samman i östra Tyskland. Och för att göra en lĂ„ng historia kort sĂ„ sĂ„lde jag den och köpte en ny. DĂ€rmed kunde resan fortsĂ€tta, och allt var allt frid och fröjd – tills mina vĂ€gar ledde till Transportstyrelsen. Ty hĂ€r mötte jag ett krĂ„nglande som i stora stycken till och med övertrĂ€ffade byrĂ„kratin i den hĂ€dangĂ„ngna DDR-staten.

FÖRST skulle det gamla fordonet avregistreras. AlltsĂ„ meddelade jag den svenska myndigheten skriftligen att jag sjĂ€lv kört hojen till Tyskland och att jag sĂ„lt den till en tysk handlare efter problem med tĂ€ndning och elsystem. VarpĂ„ Transportstyrelsen efterlyste ett intyg frĂ„n det fraktföretag som transporterat cykeln till utlandet. Vilket blott bekrĂ€ftar att lĂ€skunnighetsnivĂ„n Ă€r lĂ„g.

Ett antal brev senare accepterade man dock att jag sjÀlv kört mitt eget fordon. Och brevvÀxlingen fortsatte.

NÄSTA MOMENT handlade om egen privatimport och ursprungskontroll av den nya maskinen. Men hĂ€r fungerade inte det datoriserade systemet, eftersom jag inte kunde uppge sĂ€ljarens personnummer. Att utlĂ€ndska medborgare bosatta i utlandet, och utan nĂ„gon som helst anknytning till Sverige, knappast har svenska personnummer verkade dessa blankettjockar inte ha fattat. Och brevvĂ€xlingen fortsatte.

EN ANNAN mĂ€rklig detalj var att olika tjĂ€nstemĂ€n hela tiden lĂ€mnade motstridiga uppifter; om allt – frĂ„n nödvĂ€ndiga dokument till regler och handlĂ€ggningen av mitt Ă€rende. Och sĂ„ vidare.

Samtidigt skulle försÀkring tecknas à 120:-/dag, trots att jag inte fick framföra det försÀkrade fordonet. Men Àven pÄ den punkten kom motstridiga uppgifter beroende pÄ vem jag ringde till. Trots giltiga papper frÄn Tyskland, dÀr myndigheterna hÀvdade att fordonet fick anvÀndas inom hela EU i vÀntan pÄ svensk registrering. Och brevvÀxlingen fortsatte.

SKYLTBYTENA blev ett kapitel för sig. Nu skulle den tyska skylten returneras till Tyskland, och efter ytterligare ett par veckor kom en röd svensk tillfÀllig skylt som skulle skruvas dit; följt av en ny trafikförsÀkring. För ett fordon som enligt uppgift inte fick anvÀndas i trafik.

SEDAN uppmanades jag att Ă„ka till Bilprovningen i Simrishamn för att boka tid för den beramade registerbesiktningen – blott för att fĂ„ veta att Simrishamnsavdelningen inte fick utföra denna nödvĂ€ndiga kontroll. IstĂ€llet skulle jag bege mig till Ystad.

Ingen skugga över Bilprovningen, ty gossarna i Ystad kunde klart och tydligt förklara allt som Transportstyrelsen inte förmÄtt upplysa mig om!

HÀrefter kom en vit skylt. Tillsammans med uppmaningen att Ànnu en gÄng teckna en ny försÀkring. Och eftersom registreringsskyltar har ett visst vÀrde i kriminella kretsar skickades den naturligtvis som vanligt brev.

FYRTIONIO DYGN tog det för svenskarna att handlÀgga sÄld hoj plus införsel av ny. Dessutom kostade det 450 + 1 150 + 1 480 pix. DÄ hade man Àven hunnit utfÀrda tre olika registreringsbevis.

I Tyskland ordnades motsvarande ÄtgÀrder pÄ tvÄ timmar. Utan avgift. Och den tyska försÀkringen kostade blott ungefÀr en tiondel av den svenska.

Motorcykeln var för övrigt fyrtiotusen kronor billigare i Tyskland Àn i Sverige.

JAG GNÄLLER INTE, relaterar blott ett hĂ€ndelseförlopp. Och menar att det minsta man kan krĂ€va av en svensk myndighet Ă€r rediga och korrekta svar pĂ„ enkla frĂ„gor. Men detta Ă€r tydligen för mycket begĂ€rt nĂ€r det gĂ€ller Transportstyrelsen, vars offentligförsörjda tjĂ€nstepersoner inte ens förmĂ„dde tala om vilka regler mm som gĂ€llde.

Fast det Ă€r klart: om en och samma myndighet ska hantera vĂ€gtrafik, flyg, sjöfart och spĂ„rbunden trafik Ă€r riskerna uppenbara – och kolosser har alltid varit svĂ„ra att manövrera.

C-J CHARPENTIER

BILD: Victory, allvarlig konkurrent till Harley (Foto: Elisabeth Wikenhed)