Wednesday September 22nd 2021
SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? SĂ€g Ă€r det konstigt att man lĂ€ngtar bort nĂ„gon gĂ„ng? »
För ett ögonblick gladdes jag över en postad inbjudan tills jag insÄg att det var en inbjudan frÄn [...]


Kategorier

KONST Avantgardens kvinder 1920-1940 Louisiana, Humlebaek

Text: C-J Charpentier. Under vĂ„ren satsar Louisiana stort – och konsthistoriskt – pĂ„ Ă„tta kvinnor som alla pĂ„ olika sĂ€tt prĂ€glat den europeiska konsten under mellankrigstiden. Och det Ă€r en namnkunnig oktett vi möter, hĂ€r komprimerad till en encyklopedisk förteckning: Den schweiziska mĂ„laren, skulptören, dadaisten och konstruktivisten Sophie Taeuber-Arp (1889-1943), den franska fotografen och surrealisten Claude Cahun (1894-1954), den rysk-franska textildesignern och konstnĂ€ren Sonia Delaunay (1885-1979), den franska filmaren Germaine Dulac (1882-1942), den tyska fotografen och mĂ„laren Florence Henri (1893-1982), den tyska fotomontören, mĂ„laren och dadaisten Hannah Höch (1889-1978), den rysk-polska skulptören Katarzyna Kobro (1898-1951), och den franska fotografen och mĂ„laren Dora Maar (1907-1997).

HÀrefter pustar jag och tar sats. För det Àr en utstÀllning som Àr lika svÄr att beskriva som den Àr spÀnnande och innehÄllsrik. Med en mÄngfald som bokstavligen vÀller fram som en lavin över betraktaren.

Nyckelorden Ă€r kvinnor och de konstnĂ€rliga uttryck som vĂ€xte i ett Europa som just lagt första vĂ€rldskriget till handlingarna, och som – Ă„tminstone under ett dussin Ă„r – sĂ„g vĂ€rlden an med en sorts bekymmerslös tillförsikt, tills en accelererande brun ideologi förmörkade varje form av mĂ€nsklig Ă€vlan.

Det var det glada Berlin och det glada Paris, och inom konsten experimenterades vilt. I Centraleuropa lekte dadaister, frÄn öster kom konstruktivistiska impulser med avstamp i socialt byggande, samtidigt som kubism och surrealism allt mer stÀrkte sin grund. Tsarens Ryssland hade fallit och hÀr skulle en ny mÀnniska skapas, det tyska kejsardömet blev Weimarrepublik, och Frankrike tog sats efter kriget. Gamla auktoritÀra strukturer ifrÄgasattes och löstes gradvis upp, och plötsligt blev det möjligt för kvinnor att göra insteg pÄ konstscenen, och det Àr mot den bakgrunden vi ska se Louisianas exposé. Vars fokus kretsar kring fÀrg, rum, regler, identiteter, och den verklighet som kom ur tidens intresse för drömmar och psykoanalys.

TvĂ„hundra verk fyller salarna – mĂ„leri, foto, collage, design, film och skulptur – och hĂ€r vill jag sĂ€rskilt lyfta fram portalfiguren Sonia Delaunay, som efter en barndom i Sankt Petersburg kom till Paris 1905. För att under de följande sjuttio (!) Ă„ren formge klĂ€der, scenkostymer och tre bilar, vid sidan av ett kubistiskt mĂ„leri.

NÀra henne stod Sophie Taeuber-Arp med kubistiska interiörer och marionettdockor, medan Hannah Höch och Dora Maar utvecklade montaget i surrealistisk riktning.

Foto och film kom vid den hĂ€r tiden ocksĂ„ att bli viktiga medier med Claude Cahuns androgynt och transsexuellt iscensatta sjĂ€lvportrĂ€tt som tidiga inlĂ€gg i en könsrollsdebatt – bilder som lĂ„ngt senare banade vĂ€g för Cindy Shermans fotosviter med sig sjĂ€lv i olika roller och utstyrslar.

Avantgardets kvinnor Ă€r en flödande rik presentation som visar sĂ„vĂ€l levande konsthistoria, som en handfull mycket medvetna kvinnors arbeten – pĂ„ den lĂ„nga vĂ€gen mot en frigörelse som inte var sjĂ€lvklar.

C-J CHARPENTIER

KONST

Avantgardens kvinder 1920-1940

Louisiana, Humlebaek

Till den 28 maj