BONO


 

Nr 41 dec 2009: Bono bakom scenen>>

Nr 40 nov 2009: USA:s nya varumärke >>

Tiden löper ut - typ nu >>

Det är 2009. Vet du var din själ är? >>

Ordförande tar ton >>

 

BONO BAKOM SCENEN

scen 1
exteriör: brandenburger tor
berlin, november 2009 – natt

Kameran sveper över en skara på flera tusen
som samlats på Pariser Platz.
Ett irländskt band spelar sin låt ”One” i samma
stad som den skrevs för nästan tjugo år sedan.
Bandet medverkar i en MTV-utsändning
för att fira tjugoårsdagen av murens fall. Helikopterkameran
glider som en ande genom arkitekturen
i denna allra modernaste av städer:
Regeringskansliet med sin avantgardestil, glaskupolen
ovanpå riksdagshuset, det renoverade
Brandenburger Tor. Bilder på dansande människor
i Öst- och Västberlin projiceras på stadsporten
och förvandlar detta minnesmärke för
freden till en graffitivägg för freden…
Vi zoomar in bandet. Vi kan känna hur de är
uppfyllda av den högtidliga stämningen. Det
är inget nytt. Man misstänker att Sångaren
skulle gå på toaletten med samma självbelåtna
fåfänga. (Han skriver väl aldrig om sig själv i
tredje person? Jo det gör han.) På scenen är han
förutsägbart känslosam. Anledningen i det här
fallet är att en låt som skrevs för att få hans band
att hålla ihop och inte falla sönder, på något vis
har blivit en osentimental hyllning till enighet; i
det här sammanhanget blir det en sorglustig låt
för sorglustiga historiska fakta.
Vi fortsätter att förolämpa den fina tanken
med filmmanus och gör ett klipp till

scen 2
interiör: ett gammalt hus i östberlin
oktober 1990 – förmiddag


Man får känslan av att huset tidigare använts
som tillfällig bostad åt dignitärer
på besök från Sovjetunionen (och det har
det). Kameran panorerar över en säng som
inte är så praktfull, där Leonid Brezjnev sov en
gång – gott, hoppas vi – när det var han som
kontrollerade den näst största kärnvapenarsenalen
på jorden. Hade han den röda knappen
på nattygsbordet, bredvid askfatet?
I sängen ligger inte den store och kraftige
Brezjnev utan en mer otämjd och mindre förlåtlig
storhetsvansinnig typ: en väldigt mycket
yngre version av Sångaren som vi såg i första
scenen. De vapen han tänker använda är
massdyrkansvapen, till exempel den perfekta
poplåten. Han är farlig, men bara för sig själv.
Egentligen har han världens baksmälla efter
att ha firat Tysklands återförening hela natten
med sina bandmedlemmmar, en tilldragelse
som passar hans egenkärlek och som erbjuder
ett ypperligt tillfälle att missköta sig själv ”för
historiens skull”.
När de kom med sista flyget till den delade
staden Berlin hade han och hans bandmedlemmar
först tänkt uppleva karnevalsstämningen i
en stad som prövar sin nya frihet. Men istället
hade de hängt med ett gäng med dystra uppsyner
och grå rockar som gick begravningsmarsch
till ljudet av ingen musik alls. ”Tyskarna vet
verkligen hur man festar”, sade en i bandet tyst
till de andra.
Ja, det visade sig att bandet hade gått på fel
sida om Potsdamer Platz (och om historien)
och deltagit i en protestmarsch mot murens fall.
Det var som ett dåligt irländskt skämt. Killarna
i bandet tyckte det var kul på ett makabert sätt
att föreställa sig tidningarna hemma med bilder
på dem protesterandes mot Michail Gorbatjov
när han lät järnridån gå upp.
Kameran tar in detaljerna i rummet som i
vintersolen är en symfoni i brunt: brun matta,
bruna möbler och otroligt nog också en brun
stereo som Sångaren i underkläder nu passerar
i vardagsrummet, i desperat jakt på ett glas vatten.
Hans huvud känns som en glödande cigarr
som behöver släckas.
I trapphallen i denna hyrda villa finner han
till sin förvåning en tysk familj: en äldre man
och hans fru, plus en kvinna i trettioårsåldern
och några barnbarn. Sångaren gnuggar sig i
ögonen och stirrar klentroget. Han håller halva
sin oklädda kropp dold bakom dörren.
bono: (sångaren) Eh, kan jag hjälpa till på
något sätt …?
äldre man: (på engelska med stark brytning)
Nein. Kan jag hjälpa er? Det är mitt hus!
bono: Det stämmer nog inte. Det är inte ert
hus, det är mitt hus.
äldre man: Arbetar ni här?
bono: (fortfarande halvnaken) Nej, jag bor
här.
äldre man: Vem är ansvarig här i huset?
bono: Ingen — jag menar, jag är med i ett
band. Okej, det är jag, jag är den ansvarige här i
huset… och det är nog bäst att ni går nu.
äldre man: Gå! Det är ni som ska gå! Det är
mitt hus och min fars hus! Jag kommer aldrig
mer att gå härifrån.
bono: (fattar) Jaha. (paus) Jag fattar. (paus)
Okej, du får tillbaka ditt hus, men kan du komma
tillbaka lite senare? Det är ett rockband här
som du helst inte ska väcka och jag mår inte
bra…

scen 3
interiör: hansa studios, vid berlinmuren
en månad senare

Kameran visar insidan av den coola Hansakatedralen,
en inspelningsstudio som blev
känd genom namn som David Bowie, Iggy Pop
och Nick Cave. Tidigare var det ett populärt
dansställe för nazisterna. Bandmedlemmarna
har bönemöte för att driva ut demonerna. (På
allvar.) Men idag är det deras egna personliga
demoner som spökar.
Killarna i bandet är i övre tjugoårsåldern. Deras
egon i vuxenstorlek stöter emot varandra.
De upptäcker att när män blir störst inom sitt
område så kan de förlora den smidighet som
krävs för att vara ett band. Den kärlek som krävs
för att sublimera sitt ego för bandets meta-ego,
går mer och mer till deras familjer i stället.
Brian Eno, en producent, skojar inte bara när
han säger till gruppen att ”ägodelar förvandlar
pengar till problem.” Bandet har fått smaka på
framgång och, vad som är ännu värre, fått smak
för smak, och det är rena giftet när man håller
på med rock’n’roll.
Den drömvärld där låtar görs har fyllts med
fina hus i behov av konst som inte är så ”fin”.
Adam Clayton drömmer om Jean-Michel Basquiat,
Bono om Louis le Brocquy, Edge om att
rita möbler, Larry Mullen om att inte vara i
Berlin.
Edge, zen-presbyterianen, är inte längre en
studie i självkontroll. Han är förtvivlad, mitt i
en separation från sin fru; och nu ser han samma
öde drabba bandet. Han försöker skriva ett
åtta takters stick i en låt som heter ”The Fly”.
Han skriver två, och när han och Sångaren sätter
ihop dem, blir det en ny låt… och ny text
och en ny melodi kommer ur Sångarens mun…
orden tar form.
bono: (halvsjunger) We’re one, but we’re not
the same … we get to carry each other…
larry: (charmig men tjurskallig, sitter bakom
sitt trumset) Låter smörigt.
bono: Det behöver det inte bli. Jag kan lägga
in tillräcklig skärpa i verserna för att balansera
upp refrängen. Det är inget puss-och-kram,
det är en axelryckning av resignerad optimism.
Jo, det är precis motsatsen till sådant där hippiedravel
som man förväntar sig av en titel som
”One”.
larry: Varför heter den ”One” då? För att
den ska bli etta?
adam: (med sitt ständigt höjda ögonbryn,
tänker att de borde sätta igång eftersom detta är
det första riktigt bra som bandet har gjort på en
månad) Är inte ”One” en Bob Marley-låt?
edge: (med stenansikte) Det är “One Love”.
Inte alls samma sak.
adam: Det spelar ingen roll – bara jag kan tro
på dig när du sjunger den.
daniel lanois: (också en producent) Det
spelar ingen roll, bara det finns text. Vad handlar
den om?
bono: Det vet jag inte än … Eh, om att behöva
leva tillsammans fast man kanske inte vill.
Den kan handla om olika saker för olika människor.
brian eno: Gör det för Guds skull inte till en
kärlekssång, då spyr jag.
bono: Det är en sång om kärlek, inte en kärlekssång.

scen 4
exteriör: heiligendamm, tyskland
juni 2007 – dag

Ett fint gammalt hotell vid Östersjön filmas
från ett flygplan… man ser också säkerhetsapparaten
runt hotellet – stridsvagnar tittar
fram mellan buskagen, och så vidare. Ledarna
för världens åtta största ekonomier går runt på
innergården som studenter på ett universitetsområde.
Kameran zoomar in George W. Bush, Vladimir
Putin, Tony Blair och Nicolas Sarkozy och
riktas sedan genom ett fönster in i en salong
på bottenvåningen. Där träffar Tysklands förbundskansler
Angela Merkel en liten skara aktivister
för att diskutera om Tyskland ska uppfylla
löftet som G8 gav två år tidigare: att avsätta mer
resurser för att undsätta den miljard människor
som lever på mindre än en dollar om dagen.
Stämningen är spänd, aktivisterna får inte
höra det de vill. Ledarna får inte heller som de
vill, nämligen vara ifred för aktivisterna, inklusive
den senegalesiske sångaren Youssou N’Dour,
Bono och en annan gråsprängd irländsk rockare,
Bob Geldof, och deras policygrupp från
One. Organisationen har fått sitt namn efter
sången – trots upphovsmannens protester. Han
tänkte att om historien så småningom upprepar
sig som en fars, så skulle ironin gå förlorad den
gången och framstå som irriterande uppriktig.
bob: (vars humor och intelligens är mer än
tillräcklig ursäkt för de osande svordomar som
han kryddar även de mest formella tillställningar
med) Förbundskansler, det som Tyskland har
gjort är fantastiskt. De senaste tjugo åren har ni
lagt fyra procent av er BNP på återföreningen
… och ändå är ni villig att avsätta 0,7 procent
av BNP till global ekonomisk utveckling. Människor
som ni inte känner kommer att ha er och
ert beslut att tacka för att de lever … 2008 års
budget bekräftar detta men världen behöver se
år 2009 att ni menade allvar.
bono: (avbryter) Riktningen betyder allt.
Om 2009 blir som 2008, kommer Tyskland att
visa de andra G8-länderna att de måste lägga
pengarna på bordet, inte bara komma med fina
ord.
angela merkel: (som har träffat männen
förut och har verkat tycka om dessa möten, men
som idag inte har tålamod med någon som stör
hennes fina G8-dag) Jag kan inte ge några löften
för tiden efter 2008. Men naturligtvis ska vi göra
vårt bästa.
bono: (inte från sin trevligaste sida) Får jag
bara saga, Fru Förbundskansler, att precis som
Bob är jag helt överlycklig över det nya Tyskland.
Femtio tusen har kommit idag för att visa
solidaritet med världens fattiga. Ni är själv så
engagerad… regeringen… koalitionen. Och vi
tror er absolut på ert ord, men om inte de andra
också visar att de tänker göra något konkret…
ja ni vet ju att det inte finns något som skapar
cyniker så fort som när ledare tar åt sig äran för
löften som de sedan inte håller. Det är väl en sak
att bryta ett löfte till sig själv, eller till sin egen
väljarkår, men att bryta sitt löfte till de människor
som är mest utsatta, det är hädiskt.
merkel: (med tyst och lugn röst) Min far
lärde mig något mycket viktigt när jag var en
liten flicka i Östtyskland. Han sade ”Var alltid
mer än den du verkar vara, och verka aldrig vara
mer än den du är.”
Kameran zoomar in Sångarens ögon. Det blå
har uppslukats av det svarta. Han är en flugvikt
i ringen med Muhammed Ali. Han var inte ens
beredd på något sådant. Hon har just beskrivit
hela hans liv, i den sista delen av sitt eget personliga
ordspråk.
Vi klipper barmhärtigt till

scen 5
interiör: en restaurang i berlin
november 2009 – natt

Tjugo år efter att han råkade hamna i fel
parad (och det var inte sista gången) är
Sångaren tillbaka i Berlin för konserten vid
Brandenburger Tor. Efter spelningen äter han
middag med den tyske regissören Wim Wenders
och hans fru, fotografen Donata Wenders.
De kommer med intryck från ett Tyskland som
är utan mur, men fortfarande delat ekonomiskt
och ideologiskt, och oense om vilken roll landet
ska ha i världen. Enandet blev inte automatiskt
enighet.
Bono är eld och lågor över att Merkel har lovat
för lite och nu levererat mer stöd än hon sade att
hon skulle göra. Hon har talat med eftertryck
om att den ekonomiska tillbakagången i världen
inte får bli en ursäkt för västvärlden att inte
ge humanitärt bistånd och investeringar som
kan rädda så många från extrem fattigdom.
bono: Hon kan bli den som ändrar spelets
regler… Det kanske är för att hon växte upp i
Östtyskland… hon är en sådan ovanlig blandning
av vetenskap och gammaldags moral. Jag
tror att hennes pappa var präst. Hon har ett så
koncist, osentimentalt språk men man märker
ändå hennes rättvisekänsla och empati, är det
väl. Och jag var så dum i huvudet …
wim: Det är ditt jobb att vara det. Hon visste
det och hon visste också att ju närmare Tyskland
kommer Europa och resten av världen, ju mindre
roll spelar våra inre meningsskiljaktigheter.
Hur som helst, innan muren revs och långt innan
Internet var allestädes närvarande så var det
filmer och musik, och MTV-generationen som
inte uppmärksammade det. Du kan aldrig skilja
politiken från kulturen. Sånger, filmer, dikter
och böcker handlar till stor del om att skapa
minnen och att bevara dem – det som var och
det som kan bli, om vi är ärliga med vilka vi är.
bono: (närmar sig veritas in vino) Det är det
svåraste för en artist, ärlighet.
wim: Och för politiker
donata: (försiktigt men hoppfullt) För oss
alla. Men vet ni: trots det som skiljer oss åt, så
har vi ändå kommit så här långt. Nu kan vi åtminstone
se vad som finns på andra sidan muren,
och bakom ridån.

© 2009 Bono/The New York Times

Översättning:
Lotta Askaner Bergström

 

USA:s nya varumärke
När jag för några år sedan fick reda på att jag hade vunnit en Golden Globe reagerade jag med en högljudd svordom.

Man föreställer sig att president Obama gjorde något liknande när han hörde att han vunnit Nobels fredspris – och inte av glädje.

När Obama i december intar scenen i Oslos stadshus blir han inte den första sittande presidenten som får fredspriset, men kanske den mest kontroversiella. För det finns, på vissa håll i Amerikas ganska oförenade stater, en uppfattning att Norge, Europa och världen i övrigt inte har en aning om vem Obama verkligen är; i stället, säger man, har de en fantasibild av presidenten för ögonen. En projicering av vad de själva hoppas och önskar att han skall vara, och vad de vill att USA skall vara.

Nu råkar jag vara europé, och jag kan också projicera. Nu skall jag berätta varför jag tycker att den virtuella Obama är den verkliga Obama, och varför jag anser att han förtjänar att hypas på det här sättet. Jag börjar med ett citat från ett tal* som han höll i FN i september:

”Vi skall stödja millenniemålen, och nästa år skall vi komma till toppmötet med en plan för att förverkliga dem. Och vi skall sträva efter att extrem fattigdom skall utrotas i vår tid.”

De är inte mina ord, de är USA:s presidents. Om ni inte känner igen dem så är det för att de inte skapade så många rubriker. Men för mig är dessa ord anledningen till att jag tror att Obama verkligen kan vara en stark kraft för fred och välstånd – om orden signalerar handling.

Millenniemålen, för er som inte vet det, är ett envist gnatande i form av ett nobelt, globalt fördrag. De är flera löften som vi alla lovade att uppfylla för nio år sedan. Målet är att halvera den extrema fattigdomen fram till år 2015. Barack Obama var ju inte med år 2000, men nu är han med. Han har till och med gått ännu längre – faktiskt hela vägen. Halvera, säger han, och sedan eliminera.

Många har talat om att USA behöver få ett nytt varumärke. En ny profil, en omstart. I mina ögon är Obamas uttalande, tillsammans med den inställning hans administration har till att bekämpa spridning av kärnvapen och klimatförändringar, förbättra relationerna i Mellanöstern och – dessutom – skapa arbetstillfällen och ordna sjukvård hemmavid, ett förverkligande av det nya varumärket.

De nya åtgärderna – och talet – påminner hela världen om att USA inte bara är ett land, det är en idé. En underbar idé om möjligheter för alla och ansvar för sina medmänniskor.

Okej… jag är inte talesman för resten av världen. Ibland tror jag att jag är det, men, som mina bandmedlemmar är snabba (och högljudda) med att påpeka, jag är inte ens talesman för ett litet gäng på fyra musiker. Men jag kan säga så mycket som att i världens alla avlägsna hörn betyder Obamas ord mycket mer än någon poplåt som folk vill höra på radio. De är livlinor.

I skrämmande, vapenskramlande tider ljuder idén om Amerikas förenta stater klockren (Martin Luther King och Bob Dylan). Dess höga ton ljuder starkt utan att gå en på nerverna (tänk om man kunde säga det om oss alla). Det var samma melodi i Marshallplanen och nu hör vi den igen. Varför? Jo, för att världen förstår att USA skulle kunna sitta inne med lösningen på de tre största hoten som vi står inför: extrem fattigdom, extrema ideologier och extrem klimatförändring. Den övriga världen inser att USA med en ny utrikespolitisk modell, och med förnyat globalt stöd, faktiskt kan vara i en bättre position för att besegra orsakerna till extremism.

Det är rätt kusligt att den största flottan, det snabbaste flygvapnet och den mest effektiva anfallsstyrkan inte helt och hållet kan skydda oss från det hemska spöket Terrorism… Asymmetrisk krigföring är nyckelordet från Kabul till Gaza… Våld är aldrig rätt.

Jag minns ett telefonsamtal jag fick för några år sedan från General James Jones. Han hade då slutat på sitt toppjobb på Nato; idén om en president Obama var bara en vild fantasi på den tiden.

General Jones var nyfiken på det arbete som många av oss gjorde för att stödja ekonomisk utveckling och för att ge ekonomiskt bistånd på ett smartare sätt. Ansträngningarna hade tagit form i olika initiativ, till exempel president George W Bush hälsoprogram för att hjälpa aids-drabbade och biståndssatsningen Millennium Challenge Corporation. Man började nu se resultaten; liv räddades och läget för många länder förändrades. Det här var en tid då USA inte ens kunde ha fått eld till sin cigarett om de hade bett om det i ett sådant väluppfostrat europeiskt land som Norge. Men till och med då sågs USA som en positiv, ja, till och med förändrande, närvaro i utvecklingsländerna.

Generalen och jag kom också att prata om vad som skulle kunna hända när de tre extremerna – extrem fattigdom, extrem ideologi och extremt klimat – sammanfaller. Vi kom att prata om landområdet som sträcker sig tvärs över Afrika i kant med Saharas framsmygande sand, mellan Sudan och norra Nigeria. Han visste att inte alla inser att Afrikas horn, den konfliktfyllda regionen som innefattar Somalia och Etiopien, är ett klassiskt exempel på hur det blir när de tre extremerna bildar en ohelig treenighet (en parafras), och hotar fred och stabilitet i hela världen.

Denna högt uppsatta militär gav mig också en ekvation att fundera på;:Stabilitet = säkerhet + utveckling.

I asymmetrisk krigsföring, sade han, måste USA:s utrikespolitik fokusera på den ekvationen.

Barack Obama gör entré.

Om den meningen fortfarande känns som ett skämt för er… kanske inte så länge till i så fall.

Obama har satt samman en grupp människor som tror på ekvationen. Generalen själv är med, nu arbetar han i USA:s Säkerhetsråd. Vicepresidenten är med, han var tidigare ordförande i senatens utskott för utrikesrelationer; den republikanska före detta försvarsministern är med; och den amerikanska utrikesministern som har lång erfarenhet av att förbättra fattiga kvinnors och flickors situation. Hon är nu fast besluten att revolutionera sjukvård och jordbruk bland världens fattiga befolkning. Och det ser ut som om den tvåpartistödda koalitionen i kongressen som har åstadkommit så mycket de senaste åtta åren fortfarande håller, trots att det råder hätsk fiendskap i de flesta andra frågor. Sett ur ett utvecklingsperspektiv hade man inte kunnat önska sig ett bättre drömlag än det här för fredsarbetet, för att ge USA ett nytt varumärke.

Obama sade att han såg fredspriset som en uppmaning till handling. Och det är det som räknas i kampen mot extrem fattigdom; handling, inte bara avsikter. Den gripande meningen som han uttalade i förra månaden skulle låta ihålig om han inte nästa år kommer till FN:s toppmöte med en meningsfull, heltäckande plan, en som betyder förändring för den miljard människor eller fler som lever på mindre än en dollar om dagen. Svårt, ja. Mycket svårt. Men utförbart.

Nobels fredspris till Obama är som att hela resten av världen säger: Sabba inte det här.

Men det är inte enbart riktat till Obama. Det är riktat till oss alla. Obama lovade en ”global plan”, inte en amerikansk plan. Det gäller för allt som Nobelkommittén räknade upp, från nedrustning av kärnvapen till klimatförändringar – inget av detta kan påverkas unilateralt. Det kommer att krävas internationellt samarbete och amerikanskt ledarskap.
Det är ingen liten uppgift som presidenten har påtagit sig, och oss andra.
Och därför borde inte USA rynka på näsan åt popularitetstävlingar. Samma vecka som Obama fick Nobels fredspris ansågs USA vara det mest beundrade landet i världen. Vilket kliv från sjunde till första plats i Nation Brand Index undersökning! Det största hoppet som något land har gjort. Precis som Nobelpriset kan man avfärda detta som meningslöst… ett mått på Obamas kändisskap (och vi vet ju vad folk tycker om kändisar).

Men ett USA som är trött på att vara världens polis, och för pressat för att vara världens filantrop, skulle ändå kunna vara världens partner. Och det kan man vara utan att vara… älskad. Nu får jag väl en massa arga kommentarer emot mig, men jag måste bara få säga det: Amerikaner är som sångare; vi vill ändå lite, lite grann – bli älskade. Britterna vill att man ser upp till dem, ryssarna att man är rädd för dem, fransmännen att man avundas dem. (Vi irländare vill bara att man lyssnar på oss.) Men idén om Amerikas förenta stater var ända från början menad att vara så lockande att hela världen skulle svepas med och förtrollas.

Och det är den ju. Världen vill kunna tro på USA igen. Världen behöver tro på USA igen. Vi behöver era idéer – er idé – nu när de börjar ta slut i övriga världen

* http://www.whitehouse.gov/the_press_office/remarks-by-the-president-to-the-united-nations-general-assembly/

© 2009 Bono/The New York Times

Bono är sångare i U2 och har varit med att grunda kampanjerna ONE och RED. Han är kolumnist i The Times.

Översättning Lotta Askaner Bergström

 


Tiden löper ut - typ nu

Snart kommer Air Force One
att landa i Accra i Ghana; Afrikanerna
välkomnar den första
afrikansk-amerikanska presidenten.
I afrikanska media har
man lika stark betoning på bägge
sidor om bindestrecket.
Och vi som tyckte det var stort när president
Kennedy besökte Irland 1963. (Och det
var stort, fast jag var liten då. Hemma på Irland
minns vi JFK som en pojke från trakten som
klarade sig väldigt, väldigt bra.)
President Obamas afrikanska anknytning
är bara en del av hela historien, visserligen en
spännande del. Tv och tidningar kanske tror att
det är allt han är – men jag gissar att det inte
är det. Om han bara hade drivits av nostalgi,
så hade han åkt till Kenya och fullföljt sin fars
drömmar där.
Han valt något annat, och han har varit ärlig
med sina motiv. Kenya är outsägligt vackert
och man har nyligen vunnit en seger över
malariamyggan. Men landet har fortfarande en
blodsugande korruption och politisk oro som
bekräftar alltför många av de rubriker som vi
västvärlden läser om Afrika. Ghana, däremot,
trotsar vår uppfattning.
Inte utmanande eller aggressivt, utan på det
där avslappnade, obesvärade ghananska sättet.
Jazz är den musik man lyssnar mest på i Ghana,
landet som uppfann den musikgenre som kallas
highlife som spreds över hela Afrika. Och
nyligen hittade de på hiplife; hip-hop möter
reggaeton som möter rhythm’n’blues som möter
ghananska melodier. Om du hänger med i
utvecklingen (och det borde du göra). En gång
när jag var där mötte jag ministern för turism
och jag slängde fram idén att man skulle marknadsföra
landet som ”platsen där cool föddes”
(tänk dig Miles musik och Kofis konversation).
Nej, det ville han inte. Det kanske var för cool.
På sitt försynta och stillsamma – men också
hjältemodiga – vis, håller Ghana på att lansera
en hel kontinent på ett nytt sätt. Den nya bilden
av Amerika, kom och hälsa på den nya bilden
av Afrika.
Ghana har ett bra styre. Efter ett val med små
marginaler blev det ett fredligt maktskifte i landet.
Ett samhälle i fred växer sig starkare. Landets
ekonomi hade en bra tillväxt redan innan
man hittade olja utanför kusten för några år sedan.
Landet har drabbats av den globala ekonomiska
krisen, men verkar ha ridit ut stormen.
Jag brukar inte komma med investeringstips,
men här är ett: Köp ghananskt.
Det är alltså inte en tillfällighet att Ghana är
på god väg att uppfylla FN:s millenniemål. För
närvarande är det ett av få länder som åtminstone
har en chans att uppnå dem till 2015.

Jag har inte fått ta en smygtitt på Obamas tal i
Ghana men det är nog ganska säkert att han inte
kommer att fokusera på Afrikas problem, utan
på de möjligheter som ett Afrika i uppsving har.
Om han gör det, kommer de högsta hejaropen
att komma från den växande afrikanska medelklassen
som är trött på nedlåtenhet och på att
alltid få höra sången om sin majestätiska kontinent
sjungas i moll.
Jag har själv spelat den melodin. Jag har talat
om tragedi, om akutläge. Och det är akut när
nästan tvåtusen barn om dagen dör i Afrika av
ett myggbett. Det är ett mänskligt kapital som
förblöder; det är ingenting som vi kan acceptera
som normalt.
Exemplet Ghana visar att tragedin bara är en
av flera ackord. Det finns fattigdom och sjukdom,
och det finns möjligheter till investering
och tillväxt – investering och tillväxt kommer
inte att göra dem oberoende av hjälp över en
natt, hur mycket vi och afrikanerna än önskar
att det vore så. Men med tiden kan vägar, skolor
och kraftledningar byggas, och marknaden kan
växa så att bistånd kan ersättas med handelsavtal
och inhemska ekonomiska tillgångar.
Obama kan påskynda den dagen. Han vet att
förändring inte är lätt. Korruptionen förföljer
de reformvänliga i Afrika. ”Om du slåss mot
korruption, slår den tillbaka” sade en nigeriansk
före detta tjänsteman som var motståndare till
korruption.
Från sin kaxiga talarstol kan Obama sikta på
de kaxiga. Utan ansvar, ingen möjlighet. Om
inte det är ett motto så borde det vara det. Hur
som helst, det är en truism. Arbetet som görs
av den amerikanska regeringens biståndsorgan
Millennium Challenge Corporation är grundat
på den principen, även om det inte sägs lika
burdust. Allt oftare går amerikanska biståndsdollar
till länder som använder dem, inte till
dem som slösar bort dem. Ghana är ett sådant
land. Och det finns fler och fler sådana länder.
Och det är tack vare afrikaner som John
Githongo, före detta chef för Kenyas kommission
för korruptionsbekämpning. Han är min
hjälte; han företräder en ny typ av ansvar som
kommer från gräsrötterna. Liknande verksamhet
finns på många ställen i Afrika. Dessa
insatser förtjänar mer stöd. Presidentstöd. Så
har vi ju Nigerias moraliska och ekonomiska
knytnäve – Ngozi Okonjo-Iweala, verkställande
direktör i Världsbanken och tidigare landets finansminister.
Hon försöker hjälpa de afrikanska
länderna att få tillbaka tillgångar som stulits
av korrupta tjänstemän. Och organisationen
Extractive Industries Transparency Initiative,
som hjälper länder som Ghana att rensa i olje‑,
gas- och gruvbranschen för att vinsterna inte
skall hamna i händerna på kleptokrater.

Att få uppmärksamhet för det här arbetet
vore som att få en spruta i armen; en moralisk
och politisk injektion av aminosyror som skulle
få varje biståndsdollar att räcka längre. Det borde
vara goda nyheter för den Grupp av 8 ledare
som samlats i Italien. Obama säger arrivederci
till dem på sin Hawaii-Chicagodialekt innan
han reser vidare till Afrika.
I veckans toppmöte ser det ut som om vi
kommer att få nya välkomna löften från G8-
länderna vad gäller jordbruket. (Som det ser ut
nu så är det nya pengar från USA, gamla pengar
från alla andra.) Detta är de goda nyheter som
Obama skall ta med sig från Europa till Afrika.
De litet sämre nyheterna – att länder som
Italien och Frankrike inte uppfyller sina löften
till Afrika – gör att Obamas besök är ännu viktigare.
USA är ett av de länder som ser ut att
hålla sina utfästelser, och Obama har redan sagt
att han kommer att göra ännu mer än att bara
bygga vidare på det imponerande arbete som
gjordes under president Bush.
Obama planerar att komma tillbaka till Afrika
lagom till VM i fotboll 2010. Fram till dess
har han chansen att leda andra i arbetet med att
bygga upp – från gräsrotsnivå – de framgångar
som alla pågående ansträngningar inom Afrika
kan ge, och att lära av misstagen. Det har funnits
en hel del av bådadera. Vi har fått se både
det goda, det onda och det fula i vårt laddade
förhållande till den här dynamiska kontinenten.
Presidenten kan hjälpa det nya och annorlunda
på traven. 2010 går tidsfristen för många
löften ut. En del är gamla, en del lider av kronisk
försummelse. Vi behöver få nya löften både
från vanliga och ovanliga aktörer, från G8 till
G20. Och nu måste löftena hållas. Om fler länder
(inte bara Ghana) skall kunna uppfylla millenniemålen,
behöver de smarta partners i sin
finansiering och utveckling. Jag menar ”smart”
i betydelsen hållbar, mätbar, ansvarsfull, lyhörd
och hederlig.
Afrika är inte bara Barack Obamas ursprungsland,
det är också vårt. Där föddes
mänskligheten. Var vi än har hamnat under resans
gång, så var det där allt började. Desmond
Tutu använder ordet ”ubuntu”: Jag är för att vi
är. Han säger att vi måste förstå och leva efter
detta, och först då kan vi bli hela människor.
Med ubuntu i åtanke, kan man då säga att
alla amerikaner är afrikansk-amerikanska?

Bono

© 2009 Bono/The New York Times

Översättare:
Lotta Askaner Bergström

 


Det är 2009. Vet du var din själ är?

Jag är i Midtown, Manhattan, där bilisterna fortfarande spelar på tutan som om den vore ett musikinstrument, och det är en sport att hojta till varandra på restauranger.

Det är långt till de varma rösternas fläktar som jag hörde för en vecka sedan på påskdagen.

”Lovat vare ditt namn”, sjöng kvinnorna på ön där de stod och gungade fram och tillbaka i kyrkan av huggen sandsten. Jag överväldigades av färgrikedomen, en känslornas svallvåg som förde mig ut till havs.

Det verkar som om kristendomen har en rytm, och vid den här tiden på året hörs den i crescendo. Karnevalens rumba viker för fastans långsamma marsch, sedan kommer påskparadens lovsånger i stackato. Från frosseri till drömmeri. Efter fyrtio dagar i öknen, så att säga…

Karneval – det är rockstjärnor bra på.

“Carne” betyder kött; ”Carne-val” är avskedsfesten till kött. Jag har varit på flera sådana. I Brasilien säger de att de har haft karneval längst; de gör det i alla fall bäst. Man kan inte undgå att bli smittad. Det finns inget annat val än att följa med hålligångarna där de väller fram på gatorna och riskerar att spränga vallarna likt en störtflod av rytmiska festligheter. Här är en glädje som inte bara kan kommenderas fram. Här är livskraft. Här flödar hjärtat över av tacksamhet. Valet är ditt…

Det är fastan som jag alltid har haft problem med. Jag slutade fira fastan… jag är helt värdelös på självförnekelse. Min bild av disciplin är väldigt enkel; hårt arbete. Men det är förstås en annan typ av njutning.

Sedan har vi döendet och levandet som är påsken.

För mig är det ett överskridande ögonblick; det är en återfödelse som jag alltid tycks behöva. Alldeles särskilt behövde jag den för några år sedan då min far dog. Jag minns förlägenheten och lättnaden av heta tårar när jag låg på knä i en bykyrka i Frankrike. Jag kände ånger för min slösaktiga natur, som den förlorade sonen; ångrade att jag bråkat med min far i så många år och förött så många tillfällen att lära känna honom bättre. Jag minns känslan av ”en frid som övergår allt förstånd”, när en börda lyftes från mig. Påsken är den av alla kristendomens högtider som kräver mest förtröstan. Den för oss från vördnad inför skapelsen, genom förundran över idén om jungfrufödsel och till den långsökta, och långtgående, tanken att döden inte är slutet. Korset är en avgörande vägkorsning. Oavsett vad du tror eller inte tror på, så är möjligheten att få börja om något alldeles oemotståndligt.



På påskdagen såg körledaren ut att vilja hoppa ur skinnet… han var omväxlande vilt gestikulerande och stilla, lekfull och mjuk, på ett mycket rakryggat piano och dito melodier. Han sjöng sin åkallan i en alldeles underbar kärnfull tenor med en fräknig pojke vid sin sida som spelade conga och tamburin som om det var ett helt trumset. Församlingen sjöng ända upp till takbjälkarna. Det var lovsånger till en Gud som verkade låta våra röster gå före sin egen.

Varför besöker jag anspråkslösa kapell och höga katedraler? Varför läser jag Bibeln? För att ha koll på min hjärna? Mitt hjärta? Nej, för att ha koll på min själ. Dessa andakter är en lodlina för mig, en lodlina som en byggmästare släppt ner – för att se om väggarna är raka eller sneda. Jag håller koll på mitt känsloliv med hjälp av musik, på mitt intellektuella liv genom att skriva. Men det är i religionen jag söker min själ.

Prästen sade: ”Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ?” Då svarade alla pilgrimer som samlats i kyrkan: ”Herre, är det jag?”. I Amerika, i Europa, frågar människor: ”Är det vi?”

Jo. Det är vi.

Karnevalen är över. Handeln har överhettat marknaderna och klimaten… Den industriella revolutionens  sotsvarta skyar finns nu i en annan skala, och ett annat läge. Nu smälter de isbergen, och får haven att koka i den teknologiska revolutionens tidevarv. Kapitalismen står inför rätta; globaliseringen sitter än en gång på de anklagades bänk. Förr sade vi att vi bara ville att resten av världen skulle ha vad vi hade. Sedan upptäckte vi att om var och en på den här planeten hade haft kylskåp, eget hus och SUV, då skulle vi kvävas av våra egna avgaser.

Fastan kommer vare sig vi vill eller inte. Och med den kommer förhoppningsvis en möjlighet till försoning. Men försoning är inte bara en religiös term, det är också ett ekonomiskt koncept. Vid millennieskiftet verkade skuldavskrivningskampanjen för att ge de fattigaste länderna en ny start. Kampanjen var inspirerad av den judiska tanken om jubileum; under jubileumsåret skulle alla skulder avskrivas. Idag går trettiofyra miljoner fler barn i skolan i Afrika, eftersom regeringarna i deras länder använde de pengar som frigjorts av skuldavskrivningen till ökad skolgång. Detta var inte en försoning som gjorde slut på ekonomiskt slaveri, men det blev en mer hoppfull början för många människor. Och det är det stora antalet människor, inte de få privilegierade, som vårt sökande efter själen måste leda oss till.

För några veckor sedan var jag i Washington. På nyheterna talade man om föreslagna nedskärningar i Obamas budget. Man tyckte att de skulle bli svårt att uppfylla löften till dem som lever under svåra förhållanden så långt borta, när det finns så mycket nöd i USA. Och det gör det.

ner har blivit mer intresserade av statlig välfärd, eftersom de själva inte har några pengar att ge bort. Efter en omröstning i den amerikanska senaten där båda partierna röstade för, sägs det att kongressen kommer att återföra de pengar som dragits från bidragsbudgeten. Man vägrar överge dem som skulle få betala ett väldigt högt pris för en kris som de inte själva åstadkommit. När tiderna är som sämst, visar människor vilka de är innerst inne.

Din själ.

Idag pratar man så mycket om värde, men inte om värderingar. Bistånd som används väl kan vara ett exempel på bådadera; värderingar och valuta för pengarna. Att ge Aids-medicin till nästan fyra miljoner människor, att tillhandahålla enkla hjälpmedel för att förbättra mödravården, att utrota dödliga farsoter som malaria och rotavirus – allt detta är ett kliv framåt mot självförsörjande; allt detta kan hjälpa oss att få vänner i en värld där man lätt blir ovänner. Det är inte allmosor, det är investeringar. Det är inte välgörenhet, det är rättvisa.



När vi sakta lämnar den lilla stenkyrkan och går ut i den skoningslösa solen, tänker jag på Warren Buffett och Bill Gates. De två har slagit ihop sina förmögenheter, och använder dem till att bekämpa svår fattigdom. Jag tror att de båda är agnostiker. Jag tänker på Nelson Mandela som har ägnat sitt liv åt att försvara sina medmänniskors rättigheter. En andlig man, utan tvivel. Men religiös? Jag har hört att han inte ser sig själv som det.

All soulmusik kommer inte från kyrkan.
© 2009 Bono/The New York Times

Bono är sångare i U2 och har varit med att grunda ONE-kampanjen. Han är kolumnist i The Times.

Översättare Lotta Askaner Bergström


Ordförande tar ton
BONO

Det var en gång, för några veckor sedan…

Jag sitter i trängseln på en pub i Dublin, kring nyår. Glas klirrar och skålar, krockar och krossas i gaeliskt festande: dörrar öppnas och stängs, människor finner och förlorar varandra i helgens förtrollning, familjebråk uppstår eller återuppstår. Maltens lycka och groggens förtvivlan står i kö för att serveras idag, ett kvarts millennium sedan Arthur Guinness först tappade sammetsmjuk svärta i ett ölglas.

Intressant sinnesstämning. Den nya irländska valutan har spelats och förlorats; den keltiska tigern har svansen mellan benen medan byggare och bankmän besvärat och krampaktigt skrattar åt förra året, och besvärat och krampaktigt sväljer inför det nya. Ur högtalarna kommer en röst som väcker alla ur ögonblicket: Frank Sinatra sjunger ”My Way”. Hans hyllning till trotset är fyrtio år gammalt i år. Alla sjunger med, alla har en livstids olika skäl. Jag tänker på den känsla som saknas i hans röst: Sentimentalitet.

Den knutna näven i rösten, är den nyckeln till det nya året? I yrkeslivets, kärlekslivets, livlivets osäkra dimma – varför känns Sinatras röst som en så stark mistlur, varför ger den så mycket förtröstan i dessa nervösa tider, tillåter dig både kärlek och romantik men slår av dig de rosafärgade glasögonen om du tappar besinningen.

Ett upprop för trovärdigheten.

En röst som säger ”Tala sanning nu”.

Som säger ”Älskling, om du har någon annan, säg det nu”.

Fantastisk, inte fantiserande. Ärlighet du kan luta dig mot.

När året rullar undan (tillsammans med många rumlare) strider känslorna mot varandra i publokalen; hopp mot rädsla, förväntan mot förskräckelse. Var du än hamnar, tar hans röst dig i handen.



Tillbaka i mitt hus i Dublin, korkar upp lite gott vin. Jag är beredd på att det kan förvandlas till ättika när släkt och vänner dricker för mycket, precis som jag kommer att göra. Bredvid min vinkällare, som bara är ett hål i väggen, ser jag en syn i gult; det är en tavla som Frank skickade till mig när jag hade sjungit ”I’ve Got You Under My Skin” tillsammans med honom på skivan ”Duets” 1993. Han har själv gjort den. En galen, gul duk med våldsamma koncentriska cirklar som vrider sig över ett ökenlandskap. Francis Albert Sinatra, konstnär, modernist.

Jag var hos honom i hans hus i Palm Springs. Det var riktigt härligt – utsikten var öken och berg, inte ett paraply på flera mil. Jo, en mil hade vi, Miles Davis. Och en massa prat om jazz. Det var då han visade tavlan. Jag tänkte mig cirklarna som diametern i klockstycket på en trumpet. Jag sade det till honom.

”Målningen heter ’Jazz’, du får den.”

Jag sade att jag hade hört att han var en av Miles Davis största influenser.

Här är några av hans korthuggna svar:

”Jag brukar inte umgås med män som har örhängen.”

”Miles Davis tog aldrig en ton för mycket, grabben – eller sa ett ord för mycket till en dumskalle.”

”Jazz handlar om att vara närvarande. Att vara modern handlar inte om framtiden, det handlar om nuet.”

Nu, i det nya året, tänker jag på det här. Popmusikens egen Big Bang säger till mig att allt handlar om ögonblicket, en ny duk och att aldrig överarbeta färgen. Undrar vad han hade tyckt om han vetat hur lång tid det har tagit för mig och mina bandmedlemmar att bli klara med våra skivor. Han som var känd för att bli otålig när regissörer, producenter – egentligen vem som helst – tjafsade om småsaker. Han har alldeles rätt. Att helt och hållet  finnas i ögonblicket den pyttekorta tid efter att man har tryckt på ”record”, det är det som gör det evigt. Om man, som Frank, sjunger sången som om man aldrig skulle sjunga den igen. Om man sjunger den som om man aldrig sjungit den förr.

Om.



Om du vill höra hur den minst sentimentala rösten i populärmusikens historia till slut brister, så – pssst – kolla upp Franks ode till sömnlöshet, ”One for My Baby (and One More for the Road)”. Den finns undangömd på ”Duets”. Om du lyssnar igenom hela hör du hur den store mannen bryter ihop och faktiskt snyftar på raden ”It’s a long, long, long road.” Jag lovar, heder och samvete.

Sinatras röst blir bara bättre med åren, precis som Bob Dylans, Nina Simones och Pavarottis. Den har mognat under lång tid på spruckna, whiskydoftande ekfat. Att hitta rätt ton är bara en liten del av jobbet för en kommunikatör. Förstås.

Mer än andra musiker litar sångare på vad de vet – i motsats till vad de inte vill veta – om världen. Det finns en fara i detta, till exempel att förlora sin naivitet som i sig har en särskild kraft. Men oftast blir man mer skicklig i att uttolka under sitt väl missbrukade livs gång.

Ett exempel? Här är ett exempel. Ta två versioner av Sinatra när han sjunger ”My Way”.

Den första spelades in 1969 när vår Ordförande sade till Paul Anka, som skrev sången till honom: ”Jag lägger av. Jag är så trött på branschen. Jag tänker dra.” I den här uttolkningen är sången stolt, mera far åt helvete än farväl. Här finns all den kaxighet som en man kan uppbåda inför alla misstag han gjort, ända från början till vart de än förde honom.

I den senare inspelningen är Frank 78 år gammal. Nelson Riddles arr är detsamma, precis som orden och melodin. Men nu har den blivit en hjärtskärande, djupt gripande sång om nederlag. Sångarens hybris är borta. (Den här sångaren, det vill säga jag, gråter). Sången har blivit en avbön.

Varför berättar jag det här? Dubbelhet, komplexitet. Jag hade turen att få sjunga duett med en man som förstod dubbelheten, som hade förmågan att höra två motsatta budskap i samma sång och visdomen att veta vilken sida han skulle visa vid vilket tillfälle.

Nu är det vårt ögonblick. Vad hör vi?

Här på puben, på det nya året, när alla i rummet skrålar med i den bedövande refrängen – ”I did it my way” – hör jag, och hela den fullsatta lokalen med irländska festfirare, i denna hörnsten i den amerikanska sångboken, båda sidor av sångaren och sången; hybris och ödmjukhet, blå ögon och röda.

Bono är sångare i U2 och har varit med att grunda ONE-kampanjen. Han är kolumnist i The Times.


© The New York Times

Översättning Lotta Askaner Bergström